A Motiváció Műhely identitása a Hallgatói Mentorprogramhoz kötődik, alapítói mindannyian aktív szerepet vállaltak a program létrehozásában, működtetésben.
A 2007-ben indult program kezdetekor az alapítók pedagógusjelöltekből álló mentorhálózatot szerveztek a szegedi és a hódmezővásárhelyi deszegregációs intézkedések támogatására. A későbbiekben az intézkedések keretében nem érintett tanulók támogatásának felvállalásával hátránykompenzáló programmá alakult át a Hallgatói Mentorprogram.
2012-ben a Hallgatói Mentorprogram alapítói a program autonómiájának növelése és a célok hatékonyabb megvalósítása érdekében létrehozták a Motiváció Oktatási Egyesületet, amelynek a közösség által használt elnevezése a Motiváció Műhely.
Megalakulásunk óta azon dolgozunk, hogy a magyar oktatási rendszer, illetve az oktatás során alkalmazott pedagógiai tartalmak, módszerek vizsgálatával és fejlesztésével elősegítsük a hazai oktatás megújítását, az oktatási minőség általános emelését és a méltányosság megvalósulását. Stratégiai célkitűzéseinket három kategóriába soroltuk, de a három irány egymást feltételezve és erősítve, szinergikus módon összekapcsolódik.
PEDAGÓGIAI FÓKUSZÚ CÉLKITŰZÉSEK
1 GYAKORLATI SZINT: MENTORÁLÁS ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉS
Kiemelt célunk hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok, valamint családjaik támogatása. Bizalmi kapcsolaton alapuló mentori viszony segítségével célunk a személyiség fejlődésének komplex segítése, beleértve a személyes és szociális kompetenciákat, az iskolai sikerességet és a tehetséggondozást. További célunk a hátránykompenzáló programjaink keretében módszertani és attitűdbeli fejlődést biztosítani pedagógusjelöltek, segítő hivatást választók számára. Gyakorlati tevékenységeink keretében innovatív pedagógiai módszerek fejlesztésére és adaptálására törekszünk
2 RENDSZERSZINT: KUTATÁS, POLICY, ÉRDEKÉRVÉNYESÍTÉS
A magyar oktatási rendszer, valamint az oktatás során alkalmazott tartalmak, módszerek vizsgálatával és fejlesztésével elősegítsük a hazai oktatás megújítását, a minőség emelését és a méltányosság erősödését.
Megoldási lehetőségeket és jó gyakorlatokat kívánunk kidolgozni annak érdekében, hogy növeljük az érintettek – elsősorban diákok, szülők, pedagógusok és további szakemberek – motiváltságát és együttműködését. Kiemelt kutatási-fejlesztési területünk a motiváció, az extrakurrikuláris tevékenységek, a szövegértés-fejlesztés, a klímaoktatás és az oktatási méltányosság megvalósításának lehetőségei. Nemcsak a döntéshozókat, a szakembereket és a pedagógusokat, de a szélesebb értelemben vett közvéleményt is fogékonnyá szeretnénk tenni értékeink, eredményeink iránt.
3 TÁRSADALMI TÁJÉKOZTATÁS A MÉLTÁNYOS OKTATÁS TÉMAKÖRÉBEN
Célunk a méltányos oktatás előmozdítása. Törekszünk a szegénységben élő, illetve roma/cigány tanulók oktatásával kapcsolatos tévhitek lebontására, e csoportokat támogató programok megvalósítására. Feladatunknak tekintjük az oktatás funkciójával, szükséges módszertanával, az oktatási rendszer és a pedagógusképzés megújításával kapcsolatos társadalmi párbeszéd előmozdítását.
KÖZÖSSÉGI FÓKUSZÚ CÉLKITŰZÉSEK
1 KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS
A szakmai munkánk során kialakított jógyakorlatainkat, szakmai tapasztalatainkat helyi közösségek fejlesztésére használjuk .Különböző helyi és globális ügyek mentén közösségeket építünk, programjainkkal erősítjük a társadalmi integrációt, szolidaritást. Elkötelezzetek vagyunk a részvételi szemlélet alkalmazása, az aktív állampolgárság gondolatának terjesztése iránt. Hatást szeretnénk gyakorolni a közvetlen környezetünkre, városunkra: még élhetőbbé, szerethetőbbé kívánjuk tenni Szegedet. Természetesen a Motiváció Műhely közösségét is tudatosan építjük.
2 KÖRNYEZETI ÉS TÁRSADALMI FENNTARTHATÓSÁGI PROGRAMOK
Szervezetünk mindennapi működésében és szakmai munkájában egyaránt tetten érhető a környezettudatos gondolkodás és cselekvés előmozdítása.
Fontosnak tartjuk a klímaváltozás problémájának társadalmi tudatosítását, amely magában foglalja a komplex jelenség megismertetését, megoldások generálását, illetve a jövőben várható természeti, társadalmi és gazdasági változásokra való felkészülés és adaptáció támogatását. Mindezek mellett a természeti értékek megismerését, a környezettudatos életmód elsajátítását is célul tűzzük ki, amelyhez a permakultúra rendszere nyújt számukra segítséget. Meghatározó fogalomként kezeljük az újrahasznosítást, küzdünk a javak pazarló felhasználása ellen.
3 CIVIL TÁRSADALOM ERŐSÍTÉSE
Fontosnak tartjuk az autonóm helyi közösségek, szerveződések erősítését. Civil erőforrás-központként tekintünk magunkra, aktívan dolgozunk helyi, regionális és országos szinten megvalósuló együttműködések kialakításán, amelyek elősegítik a civil társadalom kapacitásainak növekedését. E cél elérése érdekében koordinációval, hálózatok építésével, illetve erőforrások biztosításával is hozzájárulunk egy civil ökoszisztéma kialakításához, amelyben a különböző közösségek és szervezetek között kölcsönös támogatás, tudásmegosztás és információáramlás valósul meg.
4 NEMZETKÖZISÉG, EURÓPAI IDENTITÁS ERŐSÍTÉSE
Törekszünk arra, hogy ügyeinket, módszereinket nemzetközi dimenzióban is elhelyezzük. Nemzetközi együttműködések kialakítására törekszünk, hogy új inspirációkhoz jussunk, illetve a saját eredményeinket is szélesebb körben hasznosíthatóvá tegyük. A Motiváció közösségéhez tartozó egyének szintjén pedig azért tartjuk fontosnak a nemzetközi kapcsolatok kialakítását, hogy kultúrák, eltérő nézőpontok megismerésével, idegen nyelvű kommunikáció gyakorlásával szélesebb látókörűek, nyitottabb gondolkodásúak legyenek a közösségünk tagjai. Mindez szükséges ahhoz, hogy képesek legyünk részt venni a globális társadalmi és környezeti problémák megoldásának folyamatában. Értékválasztásunk alapján elkötelezettek vagyunk az európai identitás és állampolgárság erősítésében.
SZERVEZETI FÓKUSZÚ CÉLKITŰZÉSEK: FENNTARTHATÓ SZERVEZETI MŰKÖDÉS
Tervezhető és fenntartható szervezeti működést teremtünk, hogy autonómiánkat megőrizve hatékonyan dolgozhassunk a pedagógiai és közösségi fókuszú célkitűzéseink megvalósítása érdekében.
Kiegyensúlyozott fejlődésre törekszünk, ezért a kontrollált növekedésben vagyunk érdekeltek. A fenntarthatóság egyik kulcselemének tekintjük a lokális és országos társadalmi beágyazottság növelését, így a bázisépítésre tudatosan energiát fordítunk. Nemcsak növelni, hanem diverzifikálni is kívánjuk a támogatói kört és a pályázati forrásokat, továbbá proaktív módon társadalmi vállalkozásként értelmezhető projektek indításával vesszük kezünkbe a jövőnk alakítását. Támogatjuk a tagjaink fejlődését, szakmai és emberi kiteljesedését, figyelembe véve azok egyéni jövőképét, azonban prioritásként kezelve a szervezet életképességét. Folyamatosan törekszünk új tagok megtalálására, illetve a korábbi mentoráltak tagként történő aktivizálására. Hangsúlyt fektetünk a szervezeti identitás megerősítésére.